د - اشپزی ایرانی.غذاهای محلی.انواع کوکو.اش.پلو.خورش.ابگوشت.کباب.شامی.شیرینی.بستنی.کوفته.دلمه.برانی.مربا.فالوده.شربت.حلوا.

د

بادمجان d:



مواد لازم برای 4 نفر :

6 عدد بادمجان کوچک
ا پیمانه کشک
1 قاشق رب گوجه فرنگی
2 عدد پیاز متوسط
2 قاشق نعنای خشک
روغن
نمک
فلفل



طرز تهّیه:
بادمجانها را پوست کنده و از طول به ضخامت 1 سانتیمتر قاچ کنید. به آنها نمک زده و هر دو سوی آنرا در روغن سرخ کنید تا طلائی شود. رب گوجه فرنگی را با نصف پیمانه آب مخلوط کرده و خوب بهم بزنید. رب گوجه رقیق شده را به بادمجانها اضافه کنید و با حرارت ملایم 4 تا 5 دقیقه بپزید.
پیاز ها را پوست کنده و خورد کنید و در روغن سرخ نمائید تا طلائی رنگ شوند. نعناء را نیز چند دقیقه در روغن سرخ کنید. کشک را روی بادمجان ریخته و قبل از سرو کردن و پیاز داغ و نعناء را نیز به آن اضافه کنید.

================================================== ==========


خواص دارویی بادمجان

بهترین فصل این نوع از سبزیها تابستان است . بادمجان منبع بسیار خوب فیبراست ودر انتخاب آن باید دقت کنید . بادمجان باید پوست آن صاف وسفت باشد کلاهک انتهایی آن سبز رنگ وتازه باشد .
بادمجانی که خیلی بزرگ است خوب نیست، بهتر است پهنا و ضخامت بادمجان بیشتر از5 اینچ نباشد .
بادمجان را باید در هوای خنک ویا یخچال نگهداری ...

بهترین فصل این نوع از سبزیها تابستان است . بادمجان منبع بسیار خوب فیبراست ودر انتخاب آن باید دقت کنید . بادمجان باید پوست آن صاف وسفت باشد کلاهک انتهایی آن سبز رنگ وتازه باشد .
بادمجانی که خیلی بزرگ است خوب نیست، بهتر است پهنا و ضخامت بادمجان بیشتر از5 اینچ نباشد .
بادمجان را باید در هوای خنک ویا یخچال نگهداری کنید . البته نمی توان این نوع از صیفی جات را زیاد نگهداری کرد چون بوی نامطبوعی می گیرد وتلخ مزه می شود . پوست بادمجان ارزش غذایی زیادی دارد که آن را باپوست یا بدون پوست مصرف کنید . طریقه پخت بادمجان در طعم و مزه آن تأثیر دارد .
می توانید بادمجان را خرد کنید و برای 2 دقیقه بگذارید کباب شود وبعد مدت 30 دقیقه آن را بپزید وسپس همراه بادمجان، پونه، گوجه فرنگی، زیتون،فلفل ولیمو ترش میل کنید .
بادمجان خواص زیادی دارد وبرای حفظ تناسب اندام و جلو گیری از چاقی مفید بوده ودارای پتاسیم و مقدار کمی کلسیم است و برای افرادی که دچار ناراحتی کلیه ویا فشار خون مفید می باشد .
علاوه بر خواصی که دارد که تخم بادمجان به دلیل ماده شیمیایی مخصوص که دارد(الکالوئید) در مبتلایان به بیماری کبد ایجاد ناراحتی می کند. توصیه می شود کسانی که دچار حساسیت، یرقان و سایر بیماری های کبدی می باشند از مصرف آن خودرای کنند.
چون بادمجان به صورت پخته مصرف می شود، به خوبی هضم و جذب می گردد و از چاق شدن شما جلوگیری می کند.
بر اساس نتایج پژوهش جدید در امریکا، میزان آنتی اکسیدان بادمجان بالاست. بادمجان یکی از آنتی اکسیدان های قوی بافتهای گیاهی را داراستکه از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.



خواص بادمجان

بادمجان، ضد صرع و سکته قلبی‌
کشک و بادمجان ایرانی در همه جای دنیا طرفدار دارد، همان غذایی که اگر به آن کمی پودر گردو و نعناع داغ هم بیفزاییم، بی‌نظیر می‌شود اما هیچ می‌دانستید بادمجان گیاهی ضد بیماری صرع هم هست. متخصصان تعذیه می‌گویند بادمجان دارای ماده‌ای ضد‌تشنج است و برای درمان بیماران مصروع اثر شفابخش دارد.
از این گذشته بادمجان مدر و ضد یبوست است و به خاطر دارا بودن آهن برای درمان کم‌خونی نیز موثر است.

این سبزی همچنین رگ‌های گرفته را باز و خطر سکته‌ قلبی را برطرف می‌کند. بادمجان به دلیل کالری کم، خوراک خوبی برای کسانی است که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، البته به شرط این‌که آن را در روغن سرخ نکنند.

آب زرد رنگی که هنگام نمک زدن بادمجان به‌دست می‌آید، داروی خوبی برای کسانی است که دستشان زیاد عرق می‌کند. آنها می‌توانند دست خود را روزی دو بار با آب بادمجان بشویند.


کشک؛ منبع خوبی از کلسیم و پروتئین

کشک یکی از فرآورده های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره گیری باقی می ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می شود. ماده ای اولیه ی کشک عبارت است از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آنها.

کشک با حجم کم خود، یک ماده ی غذایی معجزه آساست که در بر دارنده ی تمامی خواص شیر می باشد و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و ویتامین نیاسین می باشد.

میزان انرژی تولید شده با 100 گرم کشک حدود 105 تا 120 کیلو کالری می باشد که می تواند به عنوان یکی از تامین کننده های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

خواص درمانی کشک

کشک یکی از فرآورده هایی است که از قدیم به طور سنتی و از روی تجربه جزء برنامه ی غذایی مردم ما بوده است و به علت داشتن اسیدهای آلی، ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه ( معده، روده ی کوچک و روده ی بزرگ) می باشد. کشک به عنوان یک غذای نفاخ و هم آورنده و سفت کننده روده محسوب می شود؛ به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشک استفاده می گردد. علاوه بر آن، کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.

موارد مصرف کشک

کشک به عنوان یک غذای مقوی گرسنگی را کاهش داده و حجم کمی از معده را اشغال می کند. از کشک به عنوان یک افزودنی به غذاهایی مانند آش رشته، آش جو، کشک بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده ی اولیه در کله جوش استفاده می شود.

توصیه های پزشکی

با توجه به این که کشک یکی از غنی ترین منابع پروتئین حیوانی است؛ بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میکروارگانیزم های مختلف می باشد که اغلب سبب مسمومیت های شدید و حتی مرگ می گردد، لذا توجه به موارد ذیل ضروری است:

- از کشک های بسته بندی ( پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی می باشند، استفاده کنید.

- کشک را در یخچال نگهداری نمایید.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ٦:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/۱۸
تگ ها : انواع دلمه