اشپزی ایرانی.غذاهای محلی.انواع کوکو.اش.پلو.خورش.ابگوشت.کباب.شامی.شیرینی.بستنی.کوفته.دلمه.برانی.مربا.فالوده.شربت.حلوا.

 

مواد لازم:

بادنجان قلمی 8 عدد
گوجه فرنگی درشت 5 عدد
آب غوره یک دوم لیوان
نعنای خشک یک قاشق غذا خوری
پیاز رنده شده 3 قاشق سوپ خوری
گل پر یک قاشق غذاخوری
آب انار 2 لیوان

طرز تهیه:

بادنجان ها را می توان کبابی کرد و یا در صورت دلخواه آنها را در فر به مدت نیم ساعت قرار داد تا نرم شوند.
سپس پوست می کنیم و خوب ساطوری می کنیم.
در این زمان مقداری آبجوش روی گوجه فرنگی ها می ریزیم تا پوست آنها به راحتی کنده شود.
سپس گوجه ها را خرد کرده و کنار می گذاریم.

آنگاه بادنجان ساطوری شده را همراه با آب انار و آب غوره می گذاریم تا آهسته بجوشد و غلیظ شود.
پس از آن گل پر، نعنا و پیاز رنده شده را ریخته و از روی شعله بر می داریم و با گوجه فرنگی خرد شده مخلوط کرده و در ظرف می کشیم. سپس با مقداری گردوی خرد شده تزیین می کنیم.

نکات تغذیه ای :

بادنجان دارای انرژی کمی است زیرا بیشتر حجم آن را آب تشکیل می دهد.
92 درصد وزن بادنجان خام را آب تشکیل می دهد.
نصف لیوان بادنجان پخته فقط 14 کالری انرژی و کمتر از 5/0 گرم پروتئین و حدود 3 گرم کربوهیدرات دارد.
محتوای مواد مغذی آن کم است و کمتر از 5 درصد نیاز روزانه به مواد مغذی را برآورده می سازد.

مقداری فیبر، کلسیم، پتاسیم، اسید فولیک و سایر ویتامین ها و املاح را داراست، ولی قابل ملاحظه نیستند.
به دلیل کالری پایین آن ، برای افرادی می خواهند انرژی دریافتی و وزن خود را کاهش دهند، مناسب است.

استفاده از آبغوره و آب انار در این غذا، آن را خوشمزه کرده و نیز باعث افزایش اشتها می شود.
  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ٢:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱/٢٤