اشپزی ایرانی.غذاهای محلی.انواع کوکو.اش.پلو.خورش.ابگوشت.کباب.شامی.شیرینی.بستنی.کوفته.دلمه.برانی.مربا.فالوده.شربت.حلوا.

 

مواد لازم برای 4تا 6 نفر :

ماهیچه ساقه مرغ 12عدد
آلوی سیاه تازه 1کیلوگرم
سرکه سیب 1 تا 2 قاشق چایخوری
روغن زیتون 1 قاشق سوپخوری
سماق (قرمز) 2 قاشق چایخوری
تخم گشنیز 1قاشق،چایخوری ساییده
زردچوبه یک دوم قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم
آب گوشت و مرغ یک دوم پیمانه
آرد سیب زمینی یک چهارم پیمانه

طرز تهیه:

1-ماهیچه های مرغ(ساق) را بشویید،با نمک مزه دار کرده و در یخچال قرار دهید.
آلو های شسته را دونیم کرده ، هسته های آن را خارج کرده، درون قابلمه بچینید. ماهیچه ها را روی آلوها چیده، مواد سس (سرکه سیب، سس سویا،زیتون،سماق، تخم گشنیز،ادویه مخلوط، زردچوبه ، نمک، فلفل سیاه و آب گوشت یا مرغ)را با هم مخلوط کرده ،روی قابلمه ها ریخته ،در قابلمه را گذاشته،خوراک را روی حرارت ملایم به مدت نیم ساعت بپزید تا ماهیچه ها نیم پز شوند.
2- پس از نیم پز شدن ماهیچه ها،آن را از قابلمه خارج نموده، مواد باقی مانده را بوسیله دستگاه غذا ساز یا مخلوط کن بصورت پوره در آورید تا سس خوش رنگی به دست آید. ماهیچه ها را کاملا آغشته به این سس نموده و درون روغن مایه تفت دهید ،برای پخت کامل ماهیچه ها را به قابلمه برگردانده، سس را روی آن ریخته، بگذارید مغز پخت شود.
3- فتو چینی را در آبجوش (بدون اضافه نمودن روغن)پخته،آبکش کنید ( بدون اضافه نمودن آب ولرم). رشته ها را در یک ظرف لبه دار که قبلا آن را با محافظ پوشانده اید و کف آن را هم با آرد سیب زمینی پوشش داده اید قرار دهید و با پشت قاشق بفشارید تا به هم بچسبند. اجازه دهید تا فتوچینی سرد شود، سپس به اشکال و ابعاد دلخواه برش داده و با کمی کره و روغن مایه سرخ کنید.
4- ماهیچه های آماده شده را در ظرف مورد نظر قرار داده و همراه با سس و فتوچینی سرخ شده سرو نمایید.
نکته:
1-انرژی کل این غذا1327 کیلوکالری می باشد61درصد از کربوهیدرات، 15 درصد آن از پروتئین و 24 درصد آن از چربی تامین می گردد.

  
نویسنده : فرزانه (ربابه)دریاباری ; ساعت ٥:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱٢/۳